2015. május 20., szerda

Konkurencia? :)

A kimondott szónak hatalma van. Nagyon nem mindegy, mit mondunk ki.
Ma többedszer - mondhatni sokadszor - találkoztam ezzel a kijelentéssel: konkurencia. Sokan ismernek minket, tudják, hogy kecskézünk, sajtozunk. Nagyon kedvesen figyelmeztetnek mostanában - vigyázzatok, mert van konkurencia. Tudom, hogy jót akarnak, és szívet melengető, hogy a sajátjukként, a falu belső értékeként vigyáznak ránk, de van egy másik oldala is ennek. Mégpedig a Gazdaság. Amiről annyit írok, írtam és írni fogok.
Nemrégen a faluba költözött egy család, és vettek huszonsok kecskét, anyuka pedig - állítólag, mert mindezt csak hallomásból tudom - elkezdett egy sajtkészítő tanfolyamot végezni. Konkurencia - mondták többen jóakaratúlag. Igen ám, de abban a pillanatban, amikor kimondják ezt a szót, ellenséget képeznek nekem. Mert a konkurencia nem barát. Vetélytárs. Ellenfél. Aki az én pozíciómra pályázik. Akinél erősebbnek kell lennem. Brrrrr....
Nekem is lassan esett le. Elragadott a szó hatalma, habár érzetem rögtön, hogy valami nem stimmel. Aztán leesett.
Nem konkurencia. Hanem egy újabb magyar család, aki gazdálkodik. Éljen!
Az én megélhetésem nincs Gyúróhoz kötve. Szép lenne és kényelmes nagyon, ha Gyúró el tudna tartani minket, de nem így van. A megélhetésünk nagy része Budapesthez és a vonzáskörzethez tartozik. Ezért nem számít, ha többen vagyunk.
De Gyúró egy gazdafalu volt. Azelőtt minden háznál tartottak állatokat és meg is éltek belőle. Igen ám, mondta Géza, de nem volt Auchan, Tesco. Hát, ez csak rajtunk múlik, hogy mit hol veszünk. Nyilván nincs termelői wc papír, tehát kénytelen vagyok boltban venni több más dologgal együtt, de az élelmiszer és a tisztálkodószer köthető termelőkhöz. Vannak pékségek. Vannak piacok. Kézműves kozmetikumokat készítő ügyes asszonyok, lányok. És nem igaz, hogy drága. Mert pl itt van az én szappanom. 500 Ft. Igen, ha összehasonlítom a bolti szappanok(nak nevezett izékkel), akkor drága. De ha azt nézem, hogy egy hónapig elég a zuhanyozásra, és nem kell utána használni testápolót, akkor máris azt mutatja a mérleg, hogy 500 Ft (kecsketejszappan) vs 800 Ft(tusfürdő)+800 Ft (testápoló) Nos?
Szóval van egy újabb család, akik gazdálkodnak itt Gyúrón. És aki gazdálkodik, az rossz ember nem lehet :). Tehát éljen a gazdálkodás, éljenek a kecskék, éljen a konkurencia! :D

Nincsenek megjegyzések: